Kemp roku 2025 – fakta a mýty

Označení Kemp roku je prestižní status. Kdo jej však uděluje, na jakých základech a jaká kritéria musí kemp splnit? Tradice udělování titulu Kemp roku většinou připadá kempu v Sedmihorkách. Na sociálních sítích se vždy najdou lidé, kteří tuto zprávu sdílí a líbí se jim, ale také ti, kteří se ptají, proč zrovna tento kemp. Sám o sobě kemp příliš nevyniká, není moderní a jedinou pozitivní stránkou jsou animační programy pro děti. Jaký je tedy důvod jeho popularity během hlasování? Možná je to okolní prostředí Českého Ráje, ve kterém se nachází, nebo reklama, která je dnes dostupná v závislosti na rozpočtu. Je však správné hodnotit kemp a jeho vybavení podle atraktivity a krásy místa, kde se nachází? Rozhodně ne, kemp sám o sobě k zajímavosti regionu nijak nepřispívá a existuje tam od dob socialismu.

 

Pokud se podíváme podrobněji na hodnotící „autoritu“, která by měla být objektivní, nekomerční a nestranná, můžeme mít pochybnosti o věrohodnosti vyhlášených výsledků. Web dokempu.cz se pyšní tím, že jeho anketa je nejprestižnější a nejrozsáhlejší. Doslovně uvádí: „Kemp roku je největší anketa, ve které mají návštěvníci kempů možnost hodnotit české a slovenské rekreační areály. Hlasování probíhá na portálu Dokempu.cz. Hodnotí se nejen nejoblíbenější kempy v České republice a na Slovensku, ale rovněž nejoblíbenější kempy podle jednotlivých krajů a zaměření. Veřejnost hodnotí kempy v dvanácti různých kategoriích, jako je například aktivní trávení volného času, cyklistika, nejoblíbenější kemp pro domácí zvířata či nejoblíbenější EKOkemp. O vítězi každé kategorie rozhodne nejvyšší počet hlasů v té které kategorii. Kempy jsou také hodnoceny ve dvou dalších kategoriích, a to Skokan roku a Objev roku. V těchto dvou oblastech vítěze vybírá odborná komise Dokempu.“ Tato tvrzení však sama o sobě vyvolávají otázky. Pokud se někdo sám označuje za nejlepší a nejprestižnější a zmíní „odbornou komisi“, vzbuzuje to pochybnosti, na které nikdo na sociálních sítích nereaguje, protože na ně nikdo neodpovídá. Zajímavé je také to, že anketa trvá pouze dva měsíce, během školních prázdnin.

Kdo je tedy za tímto webem a odbornou komisí, jež rozhoduje o nejlepších v daných kategoriích? Dokempu, s.r.o. je soukromý podnik, který je na stránkách uveden jako provozovatel. Existují zprávy, že doménu dokempu.cz zakoupila jiná firma, konkrétně Campiri, s.r.o. se zahraničním podílem a podle obchodního rejstříku se základním kapitálem 3.450,- Kč. Tyto informace vrhají stín na transparentnost hodnocení, a nelze spolehlivě zaručit pravost výsledků ankety ze strany podnikatelského subjektu.

Některé indicie může poskytnout také Facebook, kde má web Dozkempu své aktivity. Příspěvky, které jsou v rámci roku pouze v nižších desítkách, obvykle obsahují výsledky anket z předchozích let a také reklamu. Asi nikoho nepřekvapí, že reklamní příspěvky se většinou týkají vybraných a oceněných kempů. Profil na Facebooku byl založen v roce 2009 a má 9,5 tis. sledujících.

Je také důležité zmínit další podnikatelské subjekty, které udělují ocenění téměř bez přestání, například web ekempy.cz, jehož databáze obsahuje kempy, které již ani neexistují. Na Facebooku tuto stránku sleduje pouze 3,8 tis. lidí.

Hodnocení kempů, chat a chalup, stejně jako dalších rekreačních zařízení, se stalo skutečným obchodem. Všichni chtějí na svých webových stránkách a v reklamních kampaních proklamovat, že jsou ti nejlepší, nejhezčí, nejpřívětivější a podobně. Ale má takové hodnocení skutečný význam, když na portálu mapy.cz narazíte u toho „nejlepšího“ kempu na informace o padajících okenicích u chatky nebo plísni na matraci?

Jak tedy objektivně a nezaujatě zjistit aktuální stav v kempu? Na sociální síti Facebook existuje nezávislá skupina Kempy – recenze a zkušenosti, která není spojena s žádným komerčním subjektem a sdružuje názory na kempy od více než 62000 členů. Každý člen může do této skupiny volně a nezávisle přidávat své recenze a zmiňovat jak kladné, tak i záporné stránky kempu. Podmínkou jsou i přiložené fotografie, které situaci lépe ilustrují. Mezi členy skupiny se nachází také několik desítek provozovatelů kempů, kteří využívají inspiraci a na základě negativních recenzí se snaží napravit kritizované nedostatky. Tato skupina představuje cenný zdroj informací jak pro rekreanty, tak i pro provozovatele a v rámci ČR a SR je nejen unikátní, ale také největší co do počtu členů a rozsahu recenzí.

Na webu cnacc.eu je k dispozici formulář, který umožňuje každému, kdo má zájem o skutečně objektivní, nekomerční a bezpředmětné hodnocení kempů, vyjádřit svůj názor na oblíbený kemp. Uživatel může hlasovat pro několik kempů, přičemž hlavní hlas je určen pro ten první na seznamu. Není totiž možné vybrat pouze jeden kemp, a kempy se také nedají snadno kategorizovat. Dva různí lidé mohou mít k tomu samému kempu naprosto odlišné názory.

V roce 2025 se na portálu cnacc.eu zapojilo do hlasování 12568 návštěvníků kempů, a to následovně:

1. Kemp Merkur, Pasohlávky

2. Camping Rožnov, Rožnov pod Radhoštěm

3. Kemp Zelené údolí, Mladějov

4. Autokemp Kristýna, Hrádek nad Nisou

5. Camp Bítov, Bítov

6. Kemp Vranovská pláž – Holiday park, Šumná

7. Kemp U Kukačků, Horní Planá

8. Kemp Keramika Hracholusky

9. Camping Matyáš, Vrané nad Vltavou

10. Kemp a apartmány Mezní Louka, Hřensko

12. Kemp Zvíkov Village, Zvíkovské podhradí

13. Safari Kemp, Dvůr Králové nad Labem

14. Kemp Stříbrný rybník, Hradec Králové

I tyto informace je nutné považovat za orientační a neznamenají, že uvedené pořadí je vyhovující pro každého. V nadcházejícím roce se organizátoři některých kempů pokusí zřídit online hlasování, kde každý návštěvník kempu bude mít možnost přidat svůj hlas, který bude okamžitě zahrnut do celkových výsledků. Tento systém je přehledný a transparentní. Dále budou mít všichni možnost sledovat aktuální výsledky ankety v reálném čase. Anketa na sociálních sítích, která se ptala „Věříte hodnocení kempů ze strany komerčních subjektů?“ odhalila, že více než 80 % respondentů nemá důvěru v podobné hodnocení, což je velmi podivné, že výsledek ankety „Kemp roku“, kterou pořádá komerční subjekt s nejasným pozadím, je bez ověření šířen dalšími médii. Úkolem médií by mělo být poskytování pouze transparentních informací.

Doufejme, že se příští rok setkáme u ankety, která bude důvěryhodná, věrohodná a přijatelná. Držme si palce.

Zdroj: Freepik
Sdílejte článek

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *